nasiona chia

Nasiona chia – bogate źródło kwasów tłuszczowych

Nasiona chia od kilku lat cieszą się zainteresowaniem wśród osób dbających o zdrowie. Nasiona są pozyskiwane z szałwii hiszpańskiej. Ta roślina jest znana od wieków w Meksyku, a jej właściwości doceniali już Aztekowie. Niepozorne nasionka były podstawą ich diety i dodawały energii w trakcie wielogodzinnych marszów. Obecnie niezwykłymi właściwościami nasion może zachwycać się cały świat. Dlaczego nasiona szałwii hiszpańskiej są tak popularne?

Nasiona chia – wartości odżywcze

Nasiona chia zyskały swoją popularność dzięki dobroczynnemu działaniu na cały organizm. Nasiona chia są źródłem kwasów tłuszczowych Omega 3 i 6. Nasiona są bogate w witaminy E, B1 i B3 oraz minerały i przeciwutleniacze. Zawierają również żelazo, potas, magnez, cynk, fosfor oraz wapń. Charakteryzują się dużą zawartością błonnika. Dzięki tak wielu wartościom odżywczym, nasiona chia mają szerokie spektrum działania.

Nasiona chia – na co pomagają?

Nasiona chia zawierają duże ilości kwasów tłuszczowych, które pomagają w walce z miażdżycą i niszczą złogi cholesterolu w naczyniach krwionośnych. Skutecznie obniżają poziom cukru we krwi, dlatego są polecane diabetykom. Dzięki dużej zawartości błonnika, nasiona chia pomagają zrzucić dodatkowe kilogramy. Wspomagają procesy trawienia pokarmów, przyspieszają metabolizm i zapewniają uczucie sytości na wiele godzin. Dzięki właściwościom hydrofilowym dbają o odpowiednie nawodnienie organizmu, dlatego powinni po nie sięgać sportowcy. Nasiona chia mają także działanie antyoksydacyjne – spowalniają procesy starzenia się skóry i całego organizmu.

Nasiona chia – jak spożywać?

Nasiona chia są ogólnodostępne na polskim rynku i można spożywać je na wiele sposobów. Wzbogacają walory odżywcze dań i przekąsek. Należy jednak pamiętać, że dzienna zalecana dawka nasion szałwii hiszpańskiej to jedna łyżka stołowa. Gdzie warto je dodać?

  • do jogurtu, mleka krowiego lub roślinnego – dzięki właściwościom żelującym nasion powstaje pudding o konsystencji galaretki, który w towarzystwie owoców będzie idealnym deserem.
  • do kanapek – wystarczy posypać kanapki nasionami chia.
  • do sałatek, owsianek – ciemne nasionka urozmaicają wygląd wielu sałatek i zwiększają ich właściwości odżywcze.
  • do wypieków – nasiona szałwii hiszpańskiej można dodać do ciasta chlebowego lub do ciasta na pizzę. Dzięki temu wypiek będzie zdrowszy.

Nasiona chia można również kiełkować. Wystarczy wysypać nasiona na zmoczonej gazie, żeby móc cieszyć się pełnymi zdrowia kiełkami. Są one lepiej przyswajane przez organizm niż suche nasiona, dlatego warto spożywać je także w takiej formie.

Nasiona chia mają nieocenione wartości odżywcze oraz można je wykorzystywać w kuchni na wiele sposobów. Warto włączyć je do diety na stałe, aby móc cieszyć się ich dobroczynnym działaniem każdego dnia.